Dag tre i Paris

Idag är det tredje dagen i Paris (lördag). Vi klev upp vid halv åtta. Mamma sprang ut till ett bageri i närheten och köpte nybakat bröd som vi åt till frukost sen fixade vi oss och gick ut. Vi gick förbi Louvren och massa andra kända museer och byggnader. Vi var in i en kyrka som ligger på samma "ö" som Notre Dame. Det var vackert, allt var inramat med guld och det var handmålade fönster som var minst fem meter höga med olika mönster på varje, mönstret var jätte litet och detaljerat. Alla fönster i hela kyrkan bär olika handmålade fönster, både på första och andra våningen i kyrkan. Sen gick vi förbi en blomstermarknad som vi var på förra gången vi var i Paris. Vi gick förbi Notre Dame och in på en restaurang där vi åt lunch, jag tog hamburgare med pommes och sallad. Den var supergod med hemgjord biff inuti. När vi hade ätit fortsatte vi kolla på Notre Dame och knäppte massa bilder. Vi bestämde oss för att gå mot Les Hålles efter det och på vägen gick vi förbi ett stort museum som innehöll modern konst, det var ett av de fulaste husen jag sett för de hade rör utanpå och såg ut som en byggarbetsplats. Utanför fanns en konstig fontän med färgglada figurer i. Det passade verkligen inte in i Paris atmosfär.

Les halles är en jättestor galleria, Paris största som ligger under jorden. Förr i tiden var det en marknadsplats men nu bygger de om där. Vi fikade på McCafé och tittade runt i lite affärer men vi ledsnade snabbt eftersom det var mycket folk och trångt. Då gick vi vidare ner på Rue de Rivoli som är en shoppinggata, när vi gick förbi Louvren gick vi in där och kollade sen igenom parken som ligger mitt emot. Där stannade vi och åt mackor som vi hade med oss innan vi fortsatte hemåt och innan vi kom fram till lägenheten stannade vi vid en av alla 1000åt affärer och handlade. Vi har handlat på olika affärer varje dag, det blir mer spännande då! Idag kom vi hem tidigt, vid halv sju tiden. Då fikade vi och sen spelade vi plump och självklart vann jag. Snart ska jag krypa ner i sängen för jag är jätte trött men först ska vi bestämma vad vi ska göra imorgon.

Det är så roligt att vara utomlands, äta ny mat, titta på vackra byggnader, gå på muséer och lära sig nya saker, lära sig om kulturen i landet osv. Bara att titta hur människor beter sig och klär sig är roligt. För att inte tala om shoppingen. Men jag älskar också att resa till varma länder. Det är så skönt och helt underbart.

G O D N A T T ♡

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0